Algemeen

opt-in of opt-out email marketing

Als je vertelt dat je aan emailmarketing doet wordt je al snel voor ‘spammer’ uitgemaakt. Echter behoor je je natuurlijk niet als spammer te gedragen. Er is regelgeving opgesteld in Nederland om spam te kunnen bestraffen. Daarvoor zijn opt-in en opt-out belangrijke begrippen om te kennen.

Het is in Nederland verboden om aan particulieren ongevraagd een email te sturen. Natuurlijk mag je wel je buurman een mailtje sturen, maar als je het in grote hoeveelheden doet is dat strafbaar. Je moet daarom toestemming hebben om iemand te mailen. Als deze toestemming wordt gegeven door de ontvanger voordat de mail verzonden wordt (door inschrijving op een mailing bijvoorbeeld) dan heet dit  OPT-in.

Zodra iemand via ‘opt-in’ heeft aangegeven meer informatie of een wekelijkse nieuwsbrief te willen ontvangen mag je deze persoon al je (commerciële) mails toesturen.

Bedrijven en mailings
Voor bedrijven gelden andere regels. Naar een algemeen bedrijfsadres (meestal info@….nl) mag zonder toestemming email gezonden worden. (UPDATE: lees over de nieuwe telecomwet) Hiervoor is geen OPT-in inschrijving benodigd om commerciële aanbiedingen per email te zenden. Daarom bestaan er ook veel adressenbanken met bedrijven per branche zodat een internetmarketeer eenvoudig een hoop bedrijven in één keer kan bereiken. Echter is het ‘spammen’ van bedrijven ook aan regels gebonden.

Elke mailing (zowel aan bedrijf of particulier) moet een OPT-out mogelijkheid hebben. Opt-out is het afmelden voor een mailing. In de wet is vastgelegd dat onderaan elke mailing de mogelijkheid moet worden geboden om uitgeschreven te worden van de mailinglijst. Het zogenoemde OPT-out principe werkt vaak via een simpel aan te klikken linkt, of door te reageren op de mailing met onderwerp “uitschrijven”.

OPT-out en Email marketing software
Aangezien veel bedrijven nog zelf hun mailings met outlook versturen moeten ze handmatig alle in en uitschrijvingen bijwerken in hun mailingbestand. Hierdoor zijn vaak OPT-out regelingen niet geheel waterdicht. Om een professionele opt-in en opt-out regeling toe te kunnen passen is de uitkomst om gebruik te maken van email marketing software. Met een softwarepakket worden foutloos alle in en uitschrijvingen verwerkt. Tevens kan ook in 1 oogopslag gezien worden hoeveel afmeldingen een mailing tot gevolg heeft gehad.

Voordat je dus met email marketing begint zijn er een paar belangrijke vraagstukken:

– mail je naar zakelijk of particulier
– heb je de opt-in en opt-out goed geregeld
– als je naar particulieren mailt: hoe zorg je ervoor dat mensen zich (vrijwillig) inschrijven?