Algemeen

E-mailmarketing vs. Social media

Veel ondernemers denken dat ‘Social media’ het toverwoord is in online marketing. De hype rondom social media is dan wel voorbij, toch blijven tal van zzp-ers en MKB-ers flink veel tijd investeren in hun Twitter, Facebook en Instagram. In sommige gevallen leidt dat tot een enorme klantengroei. Maar wat voor de een werkt, is voor de andere ondernemer de domste tijdsinvestering ooit. In dit artikel leer je wanneer e-mailmarketing voor jou de basis kan zijn voor een continue stroom aan nieuwe klanten. Want dat is ook voor jou mogelijk!

Tijd is schaars. Dus je tijd verdoen met iets wat niets oplevert is nogal dom. Je wilt dus weten of wat je doet ook zoden aan de dijk zet. Je werkt aan je bedrijf om resultaten te behalen! Ontdek of jij je tijd moet steken in berichten op Facebook, of berichten die je per mail verzend. Beiden worden vaak niet gelezen door je klanten. Dus waarom zou je sowieso hier je tijd in steken? Ik vertel je graag waar de crux zit:

Niemand leest mijn berichten

Niemand leest je berichten als je schreeuwt

Jij zend berichten de wereld in via allerlei kanalen. En socialmedia zijn een manier waarmee sommigen veel succes hebben. Anderen halen via mailings met gemak elke maand een stroom aan nieuwe klanten binnen. Maar hoe kan je succesvol zijn als je berichten door niemand gelezen worden. Sommige ondernemers hebben het gevoel te staan schreeuwen in de woestijn. Niemand hoort ze, niemand reageert, niemand komt kopen wat ze aan te bieden hebben.

Hoe je dit verandert is misschien wel een geheel eigen blog waard. Maar de kern komt erop neer dat jij moet bieden wat jouw klanten graag willen zien, lezen en horen. Kortom, vertel niet wat jij graag kwijt wilt, vertel wat waardevol, leuk of interessant is voor je potentiële klanten. Dat geldt zowel op Facebook als op social media. Door daarmee te beginnen, wek je interesse, kweek je volgers en bouw je iets op.

Massamedium of gericht medium

Het voordeel van zowel mailings als social media is dat je de aandacht van je doelgroep kan krijgen. Dat jouw bericht onder hun neus komt, en je daar geen tv-reclame van 10.000 euro voor hoeft te betalen. Maar net als TV is social media vooral een massamedium. Als je tenminste kijkt naar hoe veel ondernemers het gebruiken. Je zend naar al je volgers één en dezelfde boodschap. Ze zijn je volger, dus ze zitten er vast op te wachten. Natuurlijk kan je rechtstreeks reageren op een individuele opmerking, vraag of recensie, maar het blijft daarbij.

Een mailing wordt door de meeste ondernemers ook gezien als massacommunicatie. Jaja, we passen je naam aan, dan staat er “Hallo Jorik” boven de mailing. En misschien maken we er nog wel 2 groepen in, maar dan sturen we veel mailings eigenlijk altijd gewoon aan iedereen, want dan maak je de meeste kans om gezien te worden. De kosten zijn laag, dus hoppa, zoveel mogelijk spammen die mailinglijst.

Kijk. daar gaat het dus mis.

De doelgerichte mailing

© tamuc via Flickr

Mailings verzenden is een tussenvorm tussen massamedium en gericht medium. Je kan namelijk je mailinglijst laten leren! Veel ondernemers vinden het leuk om te zien hoeveel er op een item in een mailing geklikt wordt, maar ze doen er niks mee. Zonde. Je mailinglijst kan daar namelijk heel veel van leren. Zo kan je irritaties voorkomen. Want als iemand interesse heeft in een onderwerp op je mailing, dan is het handig dat je enkel de mensen die interesse hebben een aanbod doet. De rest heeft kennelijk geen interesse, of was niet geïnteresseerd om je mailing uberhaubt te lezen. Dat kan door drukte komen, of gewoon doordat de titel niet aansprekend was. Door dus doelgericht te gaan mailen, houd je je potentiële klanten enthousiast. Je overlaad ze niet met aanbiedingen. Je geeft ze waar ze door hun gedrag zelf interesse in hebben getoond.

Doelgericht mailen in de praktijk

Klinkt dit interessant voor je? Maar heb je geen idee hoe je dit aanpakt? Houd dat mijn blog in de gaten. Ik ben namelijk druk bezig om een volgend artikel te schrijven over doelgerichte e-mailmarketing . Daarin ga ik je uitleggen hoe je dit zelf in de praktijk kan brengen. Mis dat artikel niet.

Om er zeker van te zijn dat je deze kennis die ik je gratis ga geven niet mist, kan je hieronder je mailadres invullen. Ik beloof je dat ik je niet ga spammen. Ik laat je ervaren hoe prettig doelgerichte e-mailmarketing werkt. Ik stuur je enkel waar jij interesse in hebt, en dan ook nog eens alleen als ik iets écht interessants voor je heb wat je niet wilt missen. Het kost je niks, en je loopt 0% risico. Je kan je namelijk op ieder moment direct uitschrijven. Maar dat gaat niet gebeuren hoor! Dat zal je met me eens zijn als je mijn eerste mailing ontvangt.

 

 

 

Fotocredits: Foto1: Wikimedia Foto2: tamuc via Flickr