Algemeen

Nieuwsbrief: opt-in wordt de standaard

Nieuwsbrieven per mail zijn een goedkope manier om de relatie met klanten te onderhouden. Echter is de wetgeving aan het veranderen omtrent het sturen van elektronische nieuwsbrieven. Ook verandert het leesgedrag van de ontvangers doordat zij steeds meer mail ontvangen. Hierop zal ingespeeld moeten worden door alleen nog de nette manier van email marketing te bedrijven: opt-in.

Opt-in mailingOngevraagde email roept steeds meer irritatie op. Hierbij gaat het niet alleen om de bekende viagra mail, maar ook om ongevraagde mails over bijvoorbeeld pensioenvoorzieningen of drukwerk. Deze mails worden zonder pardon verwijderd. Zonder te lezen. Echter is het niet de bedoeling dat ze uw nieuwsbrief verwijderen. Hoe doet u dat?

Opt-in nieuwsbrieven
Zorg er voor dat u alleen mensen mailt die zich hebben aangemeld voor uw nieuwsbrief (opt-in). In eerste instantie kunt u dit zien als vervelend, aangezien uw huidige mailinglijst wellicht niet meer voldoet. Maar is het echt zo erg om alleen mensen te mailen die toestemming hebben gegeven? Vindt u het echt zo verschrikkelijk om mensen niet meer te irriteren met ongewenste mail? Het is toch juist prettig om alleen mensen te mailen die ‘ja’ hebben gezegd tegen uw nieuwsbrief en hem ook daadwerkelijk lezen!? Hierdoor zorgt u er voor dat de ontvangers écht geïnteresseerd zijn in uw elektronische nieuwsbrief. Precies de doelgroep waar u naar zoekt!

Maak een opt-in mailinglijst
Door de opt-in nieuwsbrief moet u wellicht een nieuwe mailinglijst opbouwen. Daarom een aantal tips om zo snel mogelijk een opt-in mailinglijst te creëren.

  • Plaats een aanmeldlink op uw de home pagina van uw website.
  • Zorg er voor dat mensen zich makkelijk kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief (geen lange formulieren!).
  • Vraag aan iedereen waarvan u een visitekaartje krijgt of ze ook uw nieuwsbrief willen ontvangen en wijs ze op de aanmeldlink op uw website.
  • Spam’ uw huidige mailinglijst en vraag of ze zich willen aanmelden voor uw vernieuwde nieuwsbrief. Om mensen te motiveren kunt u overwegen een cadeautje te verlopen onder de inschrijvers.

Email nieuwsbrieven sturen via de opt-in manier is de nette manier van email marketing. Daarnaast mailt u dan alleen de doelgroep die écht geïnteresseerd is. Perfect toch!?

>> Lees meer over de nieuwe email marketing wetgeving