7 niet te missen marketing tips voor ZZP’ers
Of je nu net gestart bent als zelfstandige of al een tijdje bezig bent als zzp’er, reclame maken is iets waar veel zzp’ers mee worstelen. Het kan lastig zijn om nieuwe klanten te vinden, maar het is wel belangrijk om je bedrijf draaiende te houden. Hier lees je hoe je als zzp’er op een eenvoudige manier reclame kunt maken.
Marketing… wat is dat eigenlijk?
Marketing betekent eigenlijk alles wat je doet om jezelf bekend te maken bij de mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Het helpt je om in contact te komen met de mensen die echt interesse hebben in jouw aanbod. Door reclame te maken, vertel je aan deze groep mensen over wat je te bieden hebt en doe je ze een interessant aanbod.
Tip 1: Ben zichtbaar
Om reclame te maken moet je ervoor zorgen dat mensen je kunnen zien. Dit geldt voor zowel online als offline. Het is handig om duidelijk te weten wat je goed kunt en wat jou anders maakt dan anderen. Maak een plan waarin je je doelen en belangrijke waarden opschrijft. Deze deel je met anderen via je marketingacties. Kies de manieren die bij je passen en zorg ervoor dat je goed opvalt. Er zijn veel manieren om op te vallen, online en ook offline.
Tip 2: Mond – tot – mond
Je huidige klanten zijn vaak je grootste supporters. Als ze tevreden zijn over jouw diensten of producten, zullen ze er positief over praten en je aanbevelen aan anderen. Je kunt zelfs nieuwe klanten ontmoeten via bestaande relaties. Maak optimaal gebruik van je netwerk en vraag tevreden klanten om je aan te prijzen bij anderen.
Tip 3: Ga naar beurzen toe
Beurzen zijn een geweldige manier om offline meer zichtbaarheid te krijgen. Je kunt een beurs binnen jouw branche bezoeken en in contact komen met je netwerk. Als alternatief kun je zelf een beursstand huren. Met behulp van stoepborden waarop je je aanbod presenteert, trek je de aandacht en krijg je meer bezoekers. Dit vergroot niet alleen de interesse, maar ook je naamsbekendheid.
Tip 4: Maak gebruik van een website
Ook als zelfstandige is een website belangrijk. Het is eigenlijk net als een digitaal visitekaartje voor je bedrijf. Denk er goed over na voor wie je de website maakt en wat je ermee wilt bereiken. Wil je alleen informatie delen over jezelf, of wil je ook actief worden op internet door bijvoorbeeld blogs te schrijven en die te delen op social media?
Tip 5: Krijg publieke aandacht
Als je op een unieke manier werkt of innovatieve producten gebruikt, kan het slim zijn om contact op te nemen met de pers. Journalisten zijn vaak geïnteresseerd in nieuws over innovatie. Zorg er wel voor dat wat je vertelt echt iets nieuws en interessants is.
Tip 6: Social media
Als zzp’er is het belangrijk om op te vallen op social media. Veel zzp’ers geven de voorkeur aan LinkedIn, omdat je hier eenvoudig in contact kunt komen met mogelijke opdrachtgevers. Als je een nieuwe opdracht zoekt, is vaak een korte oproep voldoende. Instagram is ook interessant voor veel zzp’ers, maar dit hangt af van de branche waarin je actief bent. Het is belangrijk om het social media platform te kiezen dat past bij jouw doelgroep en bij jou als ondernemer.
Tip 7: Maak gebruik van advertenties
Als zzp’er heb je ook de optie om te adverteren. Je kunt online adverteren via Google of op social media platforms. Het is belangrijk om goed te bedenken wat je wilt bereiken met je advertenties en te kiezen voor een kanaal waar jouw doelgroep actief is